2015. március 23., hétfő

Tojásfa - húsvéti asztaldísz

Nagyon régóta vágyok már olyan igazi, tavaszias és szép tojásfára. És most azt hiszem, sikerült is elkészítenem egy nagyon szépet :) Milyen jó, hogy nem vagyok elfogult, na mindegy...
Az ünnepek közül talán a húsvétot szeretem a legjobban, néha a karácsonnyal egy szinten is. Miért, mikor a karácsony a naaaaagy szeretet ünnepe? Azért, mert húsvétkor nincsen az a nyomás az emberen, hogy kötelező jelleggel boldog legyen, és szeressen mindenkit, és nem rohangálnak fejnélküli lovagok módjára az embertömegek a boltban vagy a városban, nem nyomatják állandóan a "legyél boldog, itt a karácsony" típusú frázisokat, és nem kell feltétlenül drága ajándékot venni. Sőt. Nálunk nem divat venni ajándékot a csokitojáson meg a nyúlon túl, esetleg valami nagyon minimálisat a kis nyunyubélusnak, de neki is inkább olyan dolgokat, amik amúgy is kellenének. És talán így jobban rá is lehet hangolódni erre az ünnepre, hogy nincsen az a kötelező jellege. Meg tök jó, mert már azért félig tavasz van, lehet ennek is örülni, megmondja a gyerekdal is (ez most a kedvencem, minden bajra lehet alkalmazni) "...nincs több fázás, boldog aki él!" :) Ezt Editkétől tanultam amúgy, én már ilyen gyerekdalra nem is emlékszem, de most elég sűrűn gondolok rá :)
Szóval a húsvéthoz kell azért tojást festeni, ami tök jó móka, meg tojás enni, ami szintén jó, de azt lehet máskor is, míg mondjuk novemberben elég hülyén festenénk ha tojást díszítenénk. Szóval ilyenkor kell belehúzni, mert aztán egy évig nem festünk-díszítünk tojást. De ha már van szép tojásunk, akkor azt el is kell valahol helyezni, mondjuk hogy legyen már díszítő funkciója is, így egyértelmű, hogy készítsünk belőle tojásfát! A tojásfához meg barka kell, vagy aranyeső. Esetleg mindkettő. Mi most Editkével a piacon barkát szereztünk be, abból készült a tojásfánk. Előre azt még nem tudtam, hogy milyen is legyen a tojásfa díszítése, de aztán a Praktikában olyan jó ötletet találtam, hogy azt valósítottam meg. Repesztett-dekupázsolt tojásaim lettek, hozzá még 3D pillangók is. Ezek nem olyan egyszerűen elkészíthetők, így akkor csináltam, mikor Editke aludt, mert tartottam tőle, hogy neki ehhez nem lesz türelme, ezért ebből a buliból kihagytam. De kapott ő is kifújt tojásokat, és vízfestékkel festette kedvére, majd matricákat is ragasztunk rájuk. 
Hozzávalók:
  • kifújt tojások
  • akril festékek
  • repesztő lakk
  • dekupázs ragasztó
  • ecset
  • lepke mintás szalvéta
  • vastagabb karton
  • barkaág
  • kétoldalas ragasztó
  • madzag
A kifújt tojás teljesen recycling, igazából ha amúgy is ennénk tojást, akkor teljesen ingyen van, és nagyon szép is. Persze lehet helyettesíteni hungarocell tojással is, én megmondom őszintén nem voltam hajlandó venni 50 Ft/db áron, inkább kifújattam a tojásokat Krisztiánnal :P Akril festékből én rózsaszínt, lilát és barnát használtam alapnak, aztán a repesztő lakk után kékre, fehérre, és rózsaszínre festettem. Szalvéta nekem volt otthon több lepke mintás is,  amúgy annak is 50-60 Ft darabja. Vastagabb kartont se voltam hajlandó venni, hanem egy kidobásra ítélt kartondobozból (intim betét volt benne, na....) készítettem el a pillangók alapját, és teljesen jól működött is a dolog, és ez is hulladékból lett, éljen a recycling :)
A tojásokat ki kell fújni, aztán kimosni, hagyni száradni, majd ráhúzni egy hurkapálcikára, és beleállítani egy hungarocell lapba, hogy tudjuk szépen festeni. Első körben lealapoztam egyszínű festékkel:
Ezután kellett rákenni a repesztőlakkot, de ezt a lakk fajtája válogatja, hogy mikor és hogyan kell használni, úgy csináljuk, ahogyan rá van írva :) A repesztőlakk ha megszárad, akkor mehet rá a másik szín, ami a fedőszín lesz, az alsó színt látjuk majd a repedésekben. 

Amikor már a második adag szín is megszáradt a felületen, akkor kivágjuk a szalvétából a pillangókat, és dekupázsragasztóval felragasztjuk.




Amíg várjuk, hogy száradjanak az egyes festékrétegek, addig pont meg lehet csinálni a 3D hatású lepkéket is. Kivágjuk szalvétából a lepkét, egy kartonra dekupázsoljuk, megvárjuk, hogy megszáradjon és körbevágjuk, ennyi. 


Ezután feldíszítjük a barkaágakat. Első körben a pillangók hátoldalára kétoldalú ragasztót teszünk, és felragasztjuk az ágakra. Aztán a tojásokat felfűzzük, és azokat is felakasztjuk a barkára. Aztán gyönyörködünk benne :) Amúgy a kész tojásfáról nem tudtam igazán jó képet készíteni, ami visszaadná a hangulatát a fának. Az a baj, hogy a mi lakásunkban mi tényleg élünk, tehát mindenhol van valami, és nem olyan, mint egy Praktika stúdió, ahol van minimum egy tök fehérre festett szép fa háttér, és nincsenek még véletlenül se fűtőtestek, se ablakok, se tv.... :D De azért higgyétek el, hogy nagyon szép lett a fánk. 

Editke is festett tojást, ha megszáradnak, majd azokat is fellógatjuk a fánkra. 

1 megjegyzés: