2014. május 12., hétfő

Indul az eperszezon! Epres-mascarpones torta

Az eper az egyetlen (na jó, meg a körte és az alma) olyan gyümölcs, amit tényleg szeretek, és enni is szoktam (néha). Sajnos nem vagyok egy nagy gyümölcsevő, gyerekkoromban se voltam az, most se váltam azzá, nyilvánvalóan apukámtól örököltem ezt a vonásomat :D De próbálok én ám erőmön felül gyümölcsöt magamhoz venni, mert egészséges meg tele van vitaminnal, meg minden, látszik is ezen a bejegyzésen is ;)
Az eperszezon már most menthetetlenül elindult, igaz még nem túl olcsó az eper, de lehet kapni nem külföldi, hanem finom, ízzel is rendelkező magyar epret. Vettünk is Editkével egy fél kilót a sarkon a zöldségesnél, ahol persze jól le lettünk tolva, hogy mégiscsak hogyan gondoljuk, hogy mi a saját kezünkkel válogatjuk ki, hogy melyik epret szeretnénk megvásárolni, mikor ki is van írva, hogy az epret az eladó adja. Hát miután jobban körülnéztem, tényleg láttam, hogy ki van írva, igaz nem a drágábbik epernél, amit éppen mi vettünk, gondoltam 1000 Ft/kg áron már csak ne a botritiszes epret vegyük meg, de nem, nem úgy van az ám, ahogy én a kis agyammal elképzelem. Mondtam is az eladónak, hogy hát bocs, tényleg nem láttam, de akkor visszaöntöm a zacsiból az egészet, és akkor adja ő (....). Nem, nem, akkor most már maradjon, de hogy neki majd telefonálni fog a tulaj, mert a kamerán látja, hogy mi válogattuk az epret és akkor most mi lesz. Hát mondom akkor öntsük már vissza, nehogymár az én lelkemen száradjon, hogy őt így eperügyileg letolják.... Mindegy, vehettük a magunk által kiválogatott epret, igaz a nyunyit egy nagyon kedves néni csak úgy félrelökte az eper mellett, sose fogom megérteni egyes nők eme kedvességét, nyilván nincsen gyereke, bár nem tudom, mit zavarta őt az a szerencsétlen, mikor tök csendben volt, nem rohangált, hanem állt szépen egyhelyben, mindegy, ilyenkor világosodok meg, hogy jobb Nórának az erdőben a jetivel élni. 
A recept Sthal Judit receptje, és most az egyszer majdnem teljesen elégedett is voltam vele, igaz továbbra is azt gondolom, hogy ezeket a recepteket vagy nem próbálták még ki úgy normál körülmények között, vagy Judit mérlege más módon mér, mint az enyém, de ez van. A torta menthetetlenül nagyon finom, és túl sok bonyolítás sincsen benne, extra hozzávalóktól is mentes (vagyis én mentesítettem tőlük...). 
Eredeti neve az epres spiráltorta. 
Hozzávalók:
A piskótához:
  • 4 egész tojás
  • 10 dkg liszt
  • 10 dkg cukor (a fele is elég lett volna)
  • 1 kiskanál sütőpor
  • 2 evőkanál olaj
A krémhez:
  • 25 dkg mascarpone sajt
  • 20 dkg porcukor (rettentően nagyon sok, a felét se tettem bele, és szukralózzal csináltam)
  • 3 evőkanál víz
  • 1 citrom reszelt héja (ezt én kifelejtettem, lehet azért volt sok benne a cukor)
A kenéshez:
  • egy fél üveg eperlekvár
A tetejére:
  • kb 30 dkg eper
  • tortazselé, de ez ki is maradhat
Ami még szerepelt benne, az valamilyen tömény ital, gyümölcsös, amivel meglocsolja kicsit a piskótát, én ezt kihagytam, nekem nem is hiányzik belőle, de biztosan azzal is finom.
A piskótához habosra verjük géppel az egész tojásokat a cukorral (tényleg működik ez a módszer, nem kell habot verni a fehérjéből és külön a sárgáját kikeverni a cukorral, ez Sthal tipp). A sütőport összekeverjük a liszttel és óvatosan hozzákeverjük a tojásos habhoz, majd hozzáadjuk az olajat is. Egy 30x40 cm-s tepsibe sütőpapírt teszünk, abba simítjuk a tésztát, és 190 fokosra előmelegített sütőben 15 perc alatt megsütjük (tűpróbáig). Ezalatt a  porcukrot kikeverjük a forró vízzel (állítólag ezzel érjük el, hogy ne ropogjon a fogunk alatt majd a cukor), hozzákeverjük a mascarponét, és csodálkozunk, hogy ez milyen finom ;) Ha nem felejtjük el, itt kell belereszelni a citrom héját és csavarni bele levet, ha szeretnénk azt is. Ha megsült a piskóta, akkor kivesszük és hagyjuk hűlni. Ha kihűlt, megkenjük a lekvárral, és 6 részre osztjuk a rövidebbik végén, tehát lesz nekünk 6 db 40 cm hosszú csíkunk. Egy csíkot feltekerünk, mintha csigát csinálnánk, vagy piskótatekercset, és eköré tekerjük a többi piskótacsíkot is. Így lesz kör alakú a tortánk. A tortára rákenjük a mascarponés krémet. Elvileg az oldalára is kellene kenni, nekem ennyi krém a tetejére lett éppen-éppen elég. Az epreket felvágjuk, a torta tetejére tesszük. Az eredeti Sthal receptben nem volt tortazselé a tetején, de én féltem, hogy ha nem esszük meg egyből a tortát, akkor kiszárad az a finom eper a tetején, ezért tettem rá azt is. 
Nagyon finom lett, érdemes kipróbálni! 



Segítségem is volt, el nem maradhat :D

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése