2015. május 27., szerda

Lisztek-tapasztalatok

Egészen sajnálatos módon bedöglött a telefonom, rajta rengeteg nagyon sok képpel (meg telefonszámmal, de azokat már folyamatosan szerzem vissza...), így nem igazán tudok képeket prezentálni ehhez a bejegyzéshez, így most nem egy konkrét receptet írok le nektek, hanem a ch (szénhidrát) csökkentett lisztjeimmel a kálváriámat tapasztalataimat. Mara is kérte, hátha másnak is használható információt tudok adni.
Az első ch csökkentett lisztem, amivel próbálkoztam, Norbi lisztje. Mindent lehet belőle igazából készíteni, amit egy normális fehér lisztből, csak több folyadék kell hozzá (mert több rost van benne, ami felveszi a vizet, és ezért is "egészségesebb" a magas rosttartalom miatt, beindítja a dolgokat...), csináljunk akár galuskát, akár kelt tésztát vagy palacsintát. Minden teljesen hasonló állagú és ízű lesz, mint a fehér liszttel, bár én már kiérzem sajnos ezt a másmilyen lisztet (a szóját, leginkább), de már kb 1 éve használom folyamatosan. Előnye, hogy Editke megeszi egy szó nélkül, tehát ízben tényleg nincsen nagy fennakadás. Amiket készítettem belőle, azokat a blogon is megtalálhatjátok; galuska, palacsinta, gofri, pizza, kelt kakaós és sajtos csiga, rántás a levesbe, tehát minden kb. Működik, megkel (igaz nem annyira szép hólyagos, mint fehér liszttel), tényleg, jól ki van találva. Egyetlen bökkenő az árával van, egy kb 1300 Ft körüli. Szerintem drága. Tekintve, hogy ha mondjuk valaki tényleg mindenhez ezt szokta használni, akkor nagyon gyorsan elfogy egy kiló. Persze ha csökkentjük a mindenféle tészta és édesség igényünket (én nem tudom, ez van) akkor nem annyira drága. De nem is olcsó. Egy - de azért a mai világban elég nagy - hátránya ez neki. Én Norbi boltban veszem, itt Gödöllőn, de neten is meg lehet vásárolni. Az összetevőket nézve nagy előnye, hogy a szénhidrát iszonyatosan le van benne csökkentve (35,4 g/100 g), mindenképpen a legalacsonyabb az összes, általam használt liszt közül. Viszont szója van benne, ami meg nem a legjobb, de ez az én véleményem, de ez elég határozott vélemény, több szervünkre sincsen jó hatással a szója, és allergén is, és mondjuk ez mellékes, de a paleo se igazán támogatja. Ez is hátrány. Előny viszont, hogy sok benne a rost, ami miatt hamarabb eltelít, mint egy fehér lisztes kaja, és ez nem csak mendemonda, én is így tapasztaltam. Mivel minden egyes reggel mérem magam (oké, nem normális szokás, tudom, de ez van, tudom, hogy nem vagyok csecsemő és elég lenne heti egyszer mérni magam, de így legalább ezen a téren is tudom mérni az egyes kaják hatását, és elég ledöbbentő az eredmény...például ez alapján tudom, hogy az esti csipszezéstől MINIMUM egy fél kiló lesz pluszban rajtam reggelre, ami 2 nap alatt tűnik csak el, és az alatt a két nap alatt semmi nasi és fehér liszt! Míg egy egész tábla milka csoki esti betermelése nem okoz ilyen nagy lendületet az én kilóimnál, az csak pár deka, és simán lemegy egy nap alatt, ehetek akár krumplit is. Erre jó a minden reggel való méretkőzés, másra nem), így azt is tudom, hogy a Norbi lisztes bármiből gyomorrepedésig ehetem magam este (nekem az este a számottevő, azért erre térek ki jobban, napközben szinte bármi jöhet, nem látszik meg a kilóimon), akkor se mutat többet a mérleg reggel. Tehát Norbi betartja, amit ígér, nekem működik. 
A következő liszt a kilófaló liszt, Szoó Judit terméke. A lisztből én a kelt tésztásat vettem, Herbaházban szereztem meg, egy kiló 700 Ft körüli összeg volt, tehát jóval olcsóbb, mint Norbi lisztje. Az összetételét nézve viszont a ch is sokkal több benne, jóval (57,2 g/100g). Az ízében egyáltalán semmit nem lehet kivenni, minden tésztaféle olyan ízű, mintha sima lisztből lenne. Szója nincsen benne, plusz pont (leginkább a zabpehely dominál benne a búza mellett). Ezt nem használom olyan régen, pogácsát, kakaós csigát és pizzát készítettem belőle. Editke a pogit nem ette meg, bár azért, mert sótlan volt, a kakaós csigát és a pizzát viszont igen. Ízben tehát ötös. Kilókban viszont nagyon nem. Ugyan ha este eszek mondjuk kilófaló pizzát, akkor nem lesz plusz fél kiló rajtam reggelre, de néhány tíz deka igen. Oké, lehet mondani, hogy nem vagyok normális, hogy dekára mérem, de meggyőződésem, hogy másképpen nem igazán tudom lemérni az egyes lisztek hatását. Tehát én magamon azt vettem észre, hogy az esti étkezés befolyásol, ezért erre és a reggeli súlyra fektetem a hangsúlyt, és ez lehet más embernél másképpen van. Tehát lehet rajtam röhögni, de a dolog működik, és elnézve, hogy mennyi túlsúlyos nő rohangál a környezetemben, nem is annyira szánalmas az én reggeli méretkőzésem és a liszttel való trükközésem. Aztán hátha másnak is beválik. 
A harmadik a sorban Zellei Tündi lisztje. Én a süteményekhez való lisztet vettem meg, van neki többféle. Nincsen benne szója, tönköly-, zab- és szezámliszt van benne. A tönkölyért külön pont jár neki. A szénhidrát benne is elég alacsony (47,6 g/ 100 g), de ezzel "alatta marad" Norbi lisztjének. Az ára cserében sokkal barátibb, egy kiló 800 Ft volt a Herbaházban. Eddig minden süti jól sikerült vele, készítettem belőle gofrit, palacsintát, gyümölcsös pitét, egyikkel se volt gondom, jól működött. Editke is megette, sőt, volt még egy tesztgyerekem, senki nem panaszkodott ;) A reggeli kilóimnak jobban tetszett, mint a kilófaló liszt, viszont nem volt olyan "hatékony" mint Norbi lisztje. De semmi mellékíze nincsen, tehát ízben sokkal-sokkal jobb (nekem), mint Norbi lisztje. 
A negyedik, amit szoktam használni, az a zabpehely liszt. Szénhidráttartalma magasabb (58,1 g /100 g, Cerbona), de igazán én nem hiszek a zabpehelylisztben, nem tudom megindokolni, hogy miért. Szeretem nagyon a zabpelyhet, és a zabpelyhes sütiket, amik kifejezetten zabpehelyre íródtak, és palacsintát is készítettem már zabpehelyből, finom is. Viszont nekem pl pizzába, vagy kakaós csigába nem működik. Így nekem ez a liszt így ki is esett az esti kajáim közül, kilós mérésem sincsen hozzá, ha eszek zabpelyheset, azt reggel szoktam, este nem. Viszont a palacsinta finom vele, meg a kifejezetten zabpelyhes kekszek, Editke is szereti.
És akkor ebből mindenki le tudja vonni a konzekvenciát, ha akarja. Én azt vontam le magamnak, hogy ha valamiért nagyon vissza kell fogni magamat, akkor csakis a Norbi liszt jöhet szóba. Nem vagyok sznob, nem kapok érte jutalékot, egyszerűen az vált be a legjobban. Viszont az ízét néha nem szeretem, kiérzem. Nem egy-egy falat sütinél, hanem ha a komplett ebéd pl abból áll. De hatékony, és működik. Ha viszont nem kell visszafogni magamat, de azért nem akarok a fehér lisztes csábításnak sem engedni (tetszik-nem tetszik, én nagyon hízok minden fehér lisztestől, ez van, hiába imádom), akkor jöhet a Zellei Tündi féle liszt, és a kilófaló. Árban nagyon jó helyen vannak, és kicsit visszafogottabban ugyan, de hatékonyak is. Nekem Zellei Tündi jobban bejött.
Persze marad a kérdés, hogy aki fogyni akar, az miért is akar sütit enni, meg tésztát. Én azért, mert egyrészt nem akarok fogyni :P csak súlyt tartani, ami amúgy meggyőződésem, hogy van annyira nehéz, mint egy diéta, mert ez egy egész életre szóló sakkozás... másrészt meg azért, mert nem akarom kihagyni az életemből a sütiket. Mert szeretem. Mert a családom is szereti. Mert Editke azt se mindig érti, miért nem eszek vele zsömlét. És ha azt látja, hogy másmilyet eszek, amilyet én magam csinálok, esetleg ő is megkóstolja, és hát neki se árt néha a ch csökkentés... És ezért is félek a szójától. Nem kedvez számos belső szerv működésének, és így inkább a másik két lisztet részesíteném előnyben. Tehát minden éremnek két oldala van... Szerencsére elég jó evő, így kb mindegy neki, hogy egy süti miből készül, már liszt tekintetében. A teljes kiőrlésűt is szereti, bár én azt nem preferálom, a mikotoxinos agymenésem miatt.
Sokaknak amúgy nem biztos, hogy eszükbe jut, hogy a szénhidráttal sakkozzanak a fogyás érdekében, pedig én állítom, hogy tényleg működik. Csak egy hétre kell kipróbálni, hogy nem eszik az ember fehér liszteset, és látni fogja az eredményt. Bár elhagyni nagyon nehéz. Ezt tanusíthatom, nekem nehezen megy. De pozitív hozadéka a kilók csökkenése mellett, hogy nekem a bőröm is sokkal szebb, ha nem eszek fehér lisztet. Viszont kenyeret nem enni, péksütit nem enni, tésztát nem enni, sütikét nem enni, kekszet nem enni, nekem nagyon-nagyon nehéz. De mindenbe bele lehet szokni, és nem kell drákoni szigorral tartani mindig magunkat hozzá. Szerintem. Ha elértünk egy szintet, akkor lehet bűnözni is a liszt terén. Meg én például attól, hogy nem eszek fehér liszteset, még eszek csokit például, vagy iszok kakaót. Nem érdemes egyszerre mindenről lemondani, az úgyse fog menni. És mindenki maga tudja kitapasztalni, hogy neki mi az, ami működik.
De azért éljen a ch csökkentés, mellette a futás és a TRX és a lapos hasak (ami nekem még nincsen, de majd egyszer hátha... )!
Editke meg az "elszenvedője" ennek a gondolkodásmódomnak, látszik, milyen rossz a sorsa, ch csökkentett gorfival a kezében :D

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése